Sinds 1 januari 2021 zijn personenauto’s en lichte vrachtauto’s uitgerust met een systeem dat het totale brandstof- en elektriciteitsverbruik registreert.
Via de OBD (on-board diagnostics) kunnen deze gegevens worden uitgelezen.
Vanaf 20 mei 2023 moeten alle lidstaten van de Europese Unie gegevens over het brandstof- en elektriciteitsverbruik van voertuigen verzamelen tijdens de autokeuring.
Dit geldt alleen voor de periodieke keuring van personenauto’s en lichte vrachtauto’s met een datum van eerste inschrijving van 1 januari 2021 en later.
Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid verzamelt deze gegevens en stuurt deze één keer per kalenderjaar naar het Europees Milieuagentschap.
Met de verzamelde gegevens uit alle lidstaten controleert de Europese Unie of het door fabrikanten geclaimde brandstof- en elektriciteitsverbruik overeenkomt met het verbruik in de praktijk.
Deze gegevens worden gezien als persoonsgegevens en mogen alleen voor dit doeleinde worden gebruikt.
Tijdens de autokeuring moet dan ook uitdrukkelijk toestemming worden gevraagd aan degene die het voertuig aanbiedt of deze persoonsgegevens mogen uitgelezen worden.
Op het keuringsbewijs wordt een opmerking afgedrukt of de aanbieder van het voertuig al dan toestemming heeft gegeven.
Als de aanbieder van het voertuig toestemming heeft gegeven, dan worden de gegevens uitgelezen en doorgestuurd naar de Vlaamse overheid en vervolgens vernietigd.
Als de aanbieder van het voertuig geen toestemming heeft gegeven, dan wordt de keuring gewoon uitgevoerd zonder het uitlezen van de gegevens.
Documenten: