Op 1 januari 2023 voerde Vlaanderen de motorfietskeuring in, meer specifiek voor motorfietsen boven de 125 cc voor tweedehandsverkoop en na ongeval. De motorfietsen worden technisch gekeurd op hun veiligheid, milieu- en geluidsimpact.
4/10/2023
5/4/2023
Op 1 januari 2023 voerde Vlaanderen de motorfietskeuring in, meer specifiek voor motorfietsen boven de 125 cc voor tweedehandsverkoop en na ongeval. Motorfietsen worden dus niet standaard onderworpen aan een periodieke keuring. De motorfietsen worden technisch gekeurd op hun veiligheid, milieu- en geluidsimpact.
Omzetting van Europese richtlijn
Op basis van een Europese richtlijn werd de niet-periodieke motorfietskeuring ingevoerd. Het achterliggende doel is het vooral het verhogen van de verkeersveiligheid. De Europese Unie streeft naar het volledig verdwijnen van verkeersdoden en zwaargewonden tegen 2050, de Vision Zero. Een voertuig en dus ook een motorfiets in goede staat, dragen daar fundamenteel toe bij.
Niet alle motorfietsen
Niet alle motorfietsen vallen onder de nieuwe verplichting. Concreet gaat het om:
Controle op verkeersveiligheid, milieu en consumentenbescherming
Het accent van de motorfietskeuring ligt op de verkeersveiligheid en de milieu- en consumentenbescherming. De motorfiets wordt gecontroleerd op volgende technische domeinen: de remuitrusting, stuurinrichting, lichten en reflectoren, ophanging, het chassis, een emissiemeting en auditieve beoordeling. De volledige beschrijving van de controle is terug te vinden in het keuringshandboek op de website van GOCA Vlaanderen. Een motorfietskeuring in de praktijk? Kijk Uit wijdde er een aflevering aan.
Spreiding keuringscentra
Verwacht wordt dat jaarlijks ongeveer 30.000 keuringen voor verkoop en zo’n 200 keuringen na ongeval zullen gebeuren. De motorfietskeuring zal plaatsvinden in ruim twee derde van de keuringscentra, met een mooie geografische spreiding over heel Vlaanderen.
Vandaag kan dit al in As, Alken, Brakel, Brugge, Deurne, Diest, Diksmuide, Eeklo, Geel, Hechtel-Eksel, Heist-op-den-Berg, Ieper, Mechelen, Roeselare, Rotselaar, Stekene, Tienen, Turnhout, Wondelgem, Willebroek, Zellik, Zwevegem, Zwijnaarde. De komende maanden worden daar nog de keuringscentra van Antwerpen-Noorderlaan, Dendermonde, Halle en Zemst aan toegevoegd.
Hierbij vinden jullie de resultaten van de eerste drie maanden motorfietskeuring in Vlaanderen.
Aantal
Keuringsresultaat
Afkeurpercentage = 18,9%
Dit ligt in lijn met de afkeurpercentages voor de andere voertuigcategorieën.
De meest voorkomende gebreken situeren zich voornamelijk in de volgende categorieën:
Wil je een rode kaart vermijden dan laat je best je motorfiets eerst grondig checken door een professional. Maar een aantal controlepunten kan je zelf makkelijk nagaan. Een tip is dan ook om deze onderdelen van de motorfiets zelf grondig na te kijken vooraleer je naar de keuring gaat.
Concreet:
Alle keuringspunten zijn in detail beschreven in het Handboek Motorfietskeuring op de website van GOCA Vlaanderen.